BUITENLAND
Het Lam Gods is meerdere keren in het buitenland geweest, als geheel of sommige onderdelen
1566
Als gevolg van de beeldenstorm wordt het werk uit de Vijdkapel gehaald en verborgen in de toren (is natuurlijk niet het buitenland)
1574
Het stadsbestuur van Gent wil het schenken aan Elisabeth I van Engeland
De kerk verzet zich tegen deze verkoop en deze gaat dus niet door
1774
Franse soldaten van Napoleon stelen de centrale delen en brengen het naar Parijs
1781
Panelen van Adam en Eva worden verwijderd uit de polyptiek omwille van het bezoek van keizer-koster Jozef II
1816
De zijluiken (uitgezonderd Adam en Eva) worden verkocht aan Willem III van Pruisen en tentoongesteld in de Gemäldegalerie van Berlijn
De kerk had geld nodig en schakelde een verkoper in om de zijpanelen te verkopen. Ze vonden die panelen toch maar niets
Elk paneel werd verkocht voor 1.000 BEF
Dat lijkt natuurlijk weinig, maar hou er rekening mee dat 1000 BEF (ongeveer 25€) uit 1816 nu ongeveer 1.800€ zou waard zijn (rond het jaar 1800 werd ons muntstelsel gelijkgesteld met de Franse munt en werden onze stuivers, zilveren groot... nu Frank genoemd)
Maar ik vrees dat je vandaag met je 1800€ geen paneel zult kunnen kopen!
1861
Adem en Eva worden verkocht aan het KMSK van België
1894
De 6 zijluiken worden in Berlijn doormidden gezaagd om voor- en achterkant te kunnen tentoonstellen
1920
Alle panelen zijn terug verenigd in de Sint-Baafskathedraal Gent
1934
De diefstal van de Rechtvaardige Rechters en Johannes de Doper
1940
Om het werk te beschermen tegen roof bij de Duitse inval wordt het (met of zonder de RR?) naar het Vaticaan over gebracht
Maar tijdens het transport schaart Italië zich aan de zijde van Duitsland en wordt de route gewijzigd
Het gaat nu naar het niet bezette gebied van Frankrijk, namelijk naar Pau
De regering Vichy collaboreert met de Duitsers en het werk wordt overgebracht naar Neuschswansstein in Duitsland
Het werk moet na de oorlog naar het nieuw op te richten museum van Hitler in Linz
Als de nazi's beginnen te vrezen dat ze de oorlog zullen verliezen wordt het retabel, samen met veel andere kunstwerken die her en der voorlopig zijn opgeslagen, naar de zoutmijnen van Altaussee in Oostenrijk overgebracht
De nazi's willen absoluut verhinderen dat de geallieerde troepen deze werken in handen krijgen en plaatsen ettelijke bommen rondom de zoutmijnen die door de Duitse bewakers tot ontploffing moeten worden gebracht als de geallieerde troepen zouden naderen
Of de bevelhebber over de Duitse bewakers heeft dit bevel genegeerd en dus niet uitgevoerd, ofwel kregen ze de mogelijkheid niet om het te doen
verdwijnknop
verdwijnknop
verdwijnknop
verdwijnknop
Als ik het al niet vond in onooglijke dorpjes als Berlare of Oordegem, waarom zou ik het in mijn hoofd halen om naar Congo of de Verenigde Staten te gaan zoeken?