OUDENAARDE
Ik heb me laten wijsmaken dat een lector van HoGent, uit de lerarenopleiding PO / PKV, wonende in Oudenaarde, het paneel onlangs in handen kreeg
De persoon die het overhandigde ken ik trouwens zeer goed
Maar het is een vervalsing, het echte paneel meet 149x55cm, deze kopie is slechts... nu je kan het haar zelf vragen het eens te tonen!
Trouwens, hiernaast zie je het echte en de vervalsing, wie krijgt het nu in zijn hoofd om de juiste afmetingen voor de vervalsing niet te respecteren?
Na grondig onderzoek en marteling van de vervalser, een zekere RC uit Gent bleek het volgende:
-
- het zijn vier A3-prints, geprint op een Epson Stylus A3-printer, bij hem thuis aangetroffen
- dit is duidelijk te zien omdat door de "ouderdom" er wat krimp op zit en er lijntjes ontstaan tussen de bladen, voornamelijk op de bleke partijen
- van dicht bij zie je en voel je ook de overlapping van de bladen
- het is geen eikenhouten paneel, maar een triplex plaatje
- ook het kader is niet van Eyck, pardon, van eik, maar is blank vurenhout, gebeitst met eikenhout kleur
- duidelijk is ook te zien dat de hoekverbindingen van het kader geen echte houten pinnen zijn, maar de afdruk van de achterkant van een potlood in beits gedrenkt
- koolstof onderzoek van de vernislaag bevestigde dat de vernislaag hooguit 2 jaar oud is
- alle materiaal en materieel is gekocht in een Brico zaak gelegen op de Brusselsesteenweg te Ledeberg
- bewijs hiervoor werd gevonden in een lade, een aankoop bonnetje van 23 juni 2012
- de vervalser heeft volledige bekentenissen afgelegd en zal niet verder vervolgd worden
Deze lector heeft trouwens een reclamefilmpje op youtube gezet om het paneel "in de verf" te zetten! Maar natuurlijk zijn maar enkele panelen van het "Lam Gods" te zien, niet het ontbrekende "Rechtvaardige Rechters"
"Oud is niet out"
Onderaan zie je Joos Vijd, de opdrachtgever voor het altaarstuk
Joos of Judocus Vijd (14e-15e eeuw) was een telg uit een Vlaams patriciërsgeslacht. Hij gaf opdracht tot het schilderen van het altaarstuk Het Lam Gods, waarop hij zelf ook is afgebeeld
Vijd trouwde met Lysbette Borluut (ook zij is afgebeeld op een van de panelen), waarschijnlijk in 1398. Hun huwelijk bleef kinderloos
Vanaf 1396 was Vijd verschillende keren schepen van Gent
In 1433-1434 was hij voorschepen van de Keure, een post die vergelijkbaar is met het burgemeesterschap
Hij was ook de heer van Pamele en de heer van Ledeberg
Vijd was een vertrouwensman van Filips de Goede, de eigenlijke werkgever van Jan Van Eyck
PAMELE KERK
Langs de rechteroever van de Schelde stichtte de heer van Pamele rond 1100 het middeleeuwse stadje Pamele, dat pas in de 16de eeuw bij Oudenaarde gevoegd werd
De vroeggotische Onze-Lieve-Vrouw van Pamele domineert de omgeving
De bouwwerken die in 1234 begonnen werden in een periode van 30 jaar voltooid
Aan de buitenzijde van de kooromgang verbergt een bronzen plaat de authentieke inscriptie van de naam van de bouwmeester en de bouwdatum: Arnulf van Binche, 1234
Dergelijke vermelding is zeer zeldzaam in ons land
De kerk in Doornikse kalksteen vertoont alle hoofdkenmerken van de scheldegotiek: een dubbele overlangse galerij of doorgang in de dikte van de langsmuren, een achtkantige vieringtoren en drielichten
In het begin van de 14de eeuw werden zowel de westgevel als de dwarsbeuk voorzien van grotere hooggotische ramen
In de 16de eeuw kreeg de zuidzijde twee kapellen in Brabantse gotiek, opgetrokken in Balegemse zandsteen
Opmerkelijk is een laatgotisch en een renaissance praalgraf van de baronnen van Pamele en hun echtgenotes
De overige interieurstoffering is hoofdzakelijk neogotisch
Maar we dwalen af, we kunnen moeilijk Vijd zelf verantwoordelijk stellen voor een diefstal die 500 jaar later zou plaats vinden
En vermits het paar kinderloos bleef kunnen het ook geen nazaten zijn
zoek "ernstiger" oorden op
verdwijnknop
verdwijnknop